Deckarjobb, och bibliotek

Vissa organisatörer av bokpriser och liknande skickar ut press releases för att tala om vad som är på gång. Många gör det dessutom i förväg, eftersom resultat faktiskt ofta är klara långt innan det blir officiellt. Och genom ett gentlemen’s agreement är det så att de som får det inte omedelbart springer iväg och skvallrar för hela världen. Om nu världen är så intresserad av vad som kan vara en relativt liten grej.

Men mitt lokala barnbokspris gör inte det, och jag tror inte att ett förslag från mig skulle ha önskad effekt. Alltså luskar jag ut så mycket jag kan på egen hand. I år har det varit knepigare än vanligt, men jag har en god idé om vem som vunnit de olika kategorierna, och vem av dem som ska komma hit.

Dessutom har näraliggande kommunen Oldham lånat samma boklista (sparar väl jobb) och har sin prisceremoni kvällen före Stockport. I vissa fall betyder det att samma författare kommer till båda, men mestadels ser det ut som om det blir olika vinnare i de två städerna.

Alan Gibbons

Jag har bestämt träff med en av dem, och så här i sista stund har jag även fått inbjudan av Oldham att gå dit på kvällen. Så om jag kan räkna ut hur jag kommer dit, så sticker jag nog iväg på tisdag. Och kan jaga resten på deras hotell påföljande kväll.

Men jag ska inte gnälla över biblioteket här. Vi har i alla fall ett, och de arrangerar bokpriser för kommunens barn, som uppmuntras att läsa. Senaste nytt på biblioteksfronten är att Newcastle ska stänga nästan alla sina bibliotek (och kommunala swimmingpooler). Alan Gibbons som kämpat för landets bibliotek i flera år, har ordnat ett nödmöte i Newcastle på tisdag.

Återstår att se om det leder till något.

Kommentera

