Här har ni mig

Äntligen finns Bookwitch på svenska! Fast ibland undrar jag om jag fortfarande kan skriva riktig svenska, som varken är antik eller svengelsk. Men man kan ju prova och se vad som händer.

Idén är så ny att jag egentligen inte har bestämt vad som ska hända här. Jag har redan två andra bloggar, Bookwitch och CultureWitch, så det är inte direkt så att jag behövde något mer att göra. Däremot är det nog så, som någon påpekade idag, att det blir allt färre bokrecensioner i tidningarna, så det kan kanske behövas i ett annat media.

I England läser jag i aningen långsammare takt än böckerna flyter in, och snart får vi inte plats i huset, men vad ska man göra? Så springer jag runt på bokfestivaler i mån av tid och ork och pengar. Jag plågar författare med mejl, eller i värsta fall brev, och försöker hålla reda på vad de har för sig.

Jag intervjuar författare när tillfälle ges, och min första intervju gick av stapeln på bokmässan i Göteborg för ett antal år sedan. Man ska ju sikta högt, så jag gav mig på Jacqueline Wilson. Dagen därpå tog jag mig an Eoin Colfer. Sedan har jag inte gjort så värst mycket i Sverige, med undantag för Sonya Hartnett när hon var i Lund förra året.

Kan tänka mig att här kan det bli lite engelskspråkiga barn- och ungdomsböcker i svensk översättning, deckare och annat. Känner tyvärr inte någon större mängd svenska författare. Än. Skakade hand med Klas Östergren i Edinburgh i augusti, och han såg glad ut. Dottern tacklade Per Wästberg med det geniala draget att hon inte hade en aning om vem han var, så hon behandlade honom som om han vore deckarförfattare. Stackarn.

Så det kan gå. Vi gjorde även en minimal mini-intervju med Henning Mankell i Edinburgh, där vi koncentrerade oss på att vi inte är jävla kärringar. Han såg också glad ut. Och Håkan Nesser hittade vi i Halmstad en dag. Höll på att säga en vacker dag, men jag har för mig att det regnade.

Men vi kan väl utöka repertoaren så sakteliga.

4 responses to “Här har ni mig

  1. Annika Johannesson

    Varför har du inte kommit på denna iden förut? Klart du ska skriva på svenska också.

  2. Man är ju lite långsam av sig. Men tro inte att du slipper läsa på engelska nu…

  3. meta ottosson

    Ja, jag tycker faktiskt att du ska blogga om barnböcker, på svenska. Alltså inte nödvändigtvis svenska barnböcker utan barnböcker över huvud taget. Jag tror inte att det finns någon sådan blogg. Jag har mer saker att säga till dig, men det tar jag via ett vanligt mail!

  4. Tack, tack!

    Jo, bloggar finns det, men det är få som jag vill nöjesläsa. De som är roliga att läsa, kan handla om precis vad som helst.

    Nu låter det ju som om jag tycker att jag själv är bra, men jag tvivlar nästan varje dag. Och det är bara en person som jag ser framför mig när jag undrar vad det är för skräp jag sitter och erbjuder världen. Men jag kan ju inte säga vem; det skulle se konstigt ut.

Kommentera

