Småknorvlig Philip Ardagh vinner roligt pris

Ja, det var ju roligt för Philip Ardagh att han precis fått ett pris, men det var inte riktigt det jag menade. Philip, som är en rolig typ, har tilldelats Roald Dahls rolighetspris. Jag hade i min enfald trott att Philip redan hade ett skåp fullt med pokaler hemma, men han har tydligen aldrig (verkligen?) fått pris tidigare. Så det var på tiden.

Philip Ardagh

Jag har aldrig läst Philip på svenska, och jag är rätt så misstänksam mot översatta böcker ibland, och inbillar mig att det bästa går förlorat. Men, i en diskussion på Facebook nyligen citerade Philip början från en av sina böcker om Eddie Dickens, och jag tyckte faktiskt det såg mycket bra ut. ”När Eddie Dickens var elva år drabbades båda föräldrarna av en hemsk sjukdom, så att de blev alldeles gula och småknorvliga i kanten och luktade gamla varmvattenflaskor.”

Det ser väl ganska så intressant ut, eller hur? Nu ska erkännas att Philip skriver mest för pojkar i en viss ålder, men den gamla bokhäxan kan njuta av lite barnslig humor, hon också.

Philip och hans skägg, vilket är väldigt långt, var på BBC frukostshow i morse. Programledaren sa till honom att han tänker som ett barn, och Philip log rart och sa att det var den finaste komplimang han fått.

(Foto H Giles)

One response to “Småknorvlig Philip Ardagh vinner roligt pris

Kommentera

