Adèle Geras – hur normal som helst

Kan egentligen inte gå vidare här utan att blogga lite om Adèle Geras också. Hade det inte varit för hur oerhört snäll och normal och okonstrad hon är, så vete katten om jag suttit här nu och skrivit. Adèle var den första ”terminens författare” vi hade i Glinas skola. Vi planerade förmiddagen med militär precision, och det gick verkligen väldigt bra.

Jag stod färdig att servera kaffe, som den enklaste tjänare, men det visade sig att Adèle inte var en diva alls, och hon pratade på med mig, så jag kände mig inte alls tjänarlik. Det är lite löjligt, men jag trodde hon skulle vara lite förmer än andra. (Det finns författare som är det.)

Någon som har skrivit över nittio böcker ligger inte på latsidan, direkt, men hon är väldigt avspänd och inte det minsta neurotisk. Jag hade aldrig hört talas om Adèle förrän jag hamnade i skolbiblioteket, men där fanns det massor av böcker med hennes namn på. Jag skapade mig uppfattningen att hon var ungefär 26 år, med långt brunt hår och jag såg henne framför mig i en röd solklänning. I England! I själva verket är hon en aning äldre än 26, har brunt men kort hår, och jag har ännu inte sett henne i en solklänning. Kan bero på klimatet.

Adèle Geras

Under årens lopp har jag mejlat henne en hel del. Ibland bara för lite småprat, men ofta för hjälp eller information, och Adèle känner ”alla”, så kan nästan alltid hjälpa till. Utan henne hade jag bara kommit hälften så långt.

Efter långt om länge intervjuade jag Adèle i våras. Jag hade dragit mig för att göra det, för ju mer man vet om någon, desto svårare är det att intervjua. Tycker jag, i all fall.

De över nittio böckerna till trots, tror jag att det bara är en som finns på svenska, och det är Ljus och Skugga, den första av fyra vuxenböcker. Och jag har en känsla av att jag köpte det sista exemplaret av den för några år sedan. Så alla de fina bilderböckerna och de tidiga läseböckerna för lite yngre barn om allt möjligt, finns inte alls. Inte heller historierna från de gamla grekiska myterna för lite äldre läsare gå att få på svenska.

Adèle är deckarfanatiker och läser massor. Hon är speciellt intresserad av den nya nordiska, mordiska bokvågen, och mejlar entusiastiskt om alla nya boktitlar hon hittar. Den senaste är Johan Theorin, och där får vi nog tävla om vem som kommer först.

2 responses to “Adèle Geras – hur normal som helst

  1. adele geras

    Hope I’m forgiven for writing here in English but it’s wonderful to see myself talked about in a foreign language I don’t understand. There’s a link to my interview with Bookwitch and I also think I grasped that I have written lots of books, know many people in the books world and am a fan of Nordic crime fiction. All true! I bought the first Johan Theorin novel yesterday…looks marvellous. Now I will apply to Bookwitch for a more accurate translation….

  2. Inte behövs det en översättning! Bara roligt att Adèle hittat hit också. Men så är hon bra på att surfa i stället för att skriva, fast man inte skulle kunna tro det med så många böcker. Kanske hon inte sover?

Kommentera

