Ett alternativt Italien

Ibland undrar jag om Mary Hoffman förbarmade sig över mig för att jag var svensk, eller för att intervjun jag erbjöd henne var gjord i Sverige. Kanske inte, men hon hade själv varit på bokmässan några år tidigare och hade precis varit på Litteralund, så hon kände sig nog inspirerad av det svenska. När jag kontaktade henne var hon fortfarande redaktör för Armadillo, som är en kvartalstidning om barnböcker på nätet.

Mary Hoffman

Jag hade fram till dess undvikit hennes böcker i Stravaganza-serien (Maskernas Stad, Stjärnornas Stad samt Blommornas Stad) för jag gillade inte bokomslagen. Ja, jag vet. Samma gamla idiotiska ursäkt, men jag gissar att det stoppat många bokförhållanden under årens lopp, och inte bara för mig.

Nu när Mary var så snäll mot mig, så läste jag givetvis hennes böcker som utspelar sig i ett alternativt Italien på 1600-talet. Det är fantasy, dels p g a att hennes Italien inte är riktigt detsamma som vårt, fast likartat, och dels för att hennes huvudpersoner faktiskt kommer från dagens London, och bara råkar hamna i sina respektive italienska städer när de somnar hållande en talisman som hör ihop med staden.

Det är en tonåring och en stad per bok, men de går alla i samma skola i London och lär känna varandra. I Italien träffas de inte så ofta, eftersom det var långa resavstånd per häst på den tiden. Mary är en stor Italienvän och kännare, och hon talar italienska, så hon får det rätt i sina böcker. Tja, hon kan ju göra som hon vill, eftersom det inte är på riktigt, men det känns italienskt.

I hennes Italien finns det en mäktig familj som kämpar emot London-ungdomarnas vänner, så det är inte ofarligt att hamna i denna alternativa värld. Jobbigt är det också, eftersom det utspelar sig på nätterna i London, och om du aldrig sover, blir du rätt så trött.

De finns nu fyra böcker i serien, men det verkar inte som om nummer fyra finns översatt till svenska än. Gissar den bör komma att heta Hemligheternas Stad. Mary ska ha skrivit en femte bok, också, men den är inte ute på engelska. Enligt vad hon själv säger skulle hon kunna skriva tolv böcker, så det beror på förlaget om de låter henne hållas.

Oavsett omslagens design är det här en läsvärd serie böcker. Jag är speciellt förtjust i vad som händer när de italienska skurkarna råkar hamna i dagens London, och det är Halloween. Kul.

Kommentera

