Papper och presenter

Om du besöker en engelsk bokhandel och blir erbjuden att få boken inslagen; vad gör du då? Som svensk räknar man ju med att få presenter inslagna i affären, eller numera att få göra det själv på det där bordet i hörnet.

Det blir allt vanligare att man får erbjudandet här, men det gäller att vara cynisk och antingen tacka nej automatiskt, eller att oartigt fråga hur mycket betalt de vill ha för det då? För gratis är det nog aldrig. Åtminstone har jag inte sett det någonstans.

Men det är vanskligt med dessa vanor och förväntningar man har, men som inte är de samma i olika delar av världen. Det är lätt att man inte ens ser att man närmar sig en fallgrop.

För åtta år sedan var vi i London strax före jul, och Sonen blev väldigt nöjd med att ha fixat syrrans klapp så lätt. Vi var på Harrods, han och jag, och hittade en Hermione Granger-docka (Barbie-typ) med tillbehör, för vad som var ett hyfsat pris med tanke på att det var Harrods. Jag oroade mig för att Dottern skulle se vad vi köpt, så undrade om de inte hade någon mer kasse att täcka vårt kontraband med. Nej, men vi kunde få det inslaget där borta, sa damen. Bara £6!

Så det avstod vi ifrån.

Däremot kostade vi på oss att kissa. Inte just där, men på toaletten. Det kostade £1 styck, så vi dog nästan och Sonen sa att han kunde vänta. ”Nej”, sa jag, ”vi är här och nu ska vi förbanne mig kissa, Harrods style”. Han var ju tolv år så kunde inte gå på damernas med mig, så jag skickade iväg honom med sitt pund i handen till herrtoan. Han kom tillbaka nykissad, men med pengen i behåll. Det var tydligen så att barns behov att behöva gå, betydde att han inte måste betala. (Och hade jag haft deras kontokort hade jag kunnat gå gratis, jag med.)

Kommentera

