Varggropar, mm

Konstigt hur man glömmer saker, egentligen. Hade inte skänkt varggropar en tanke på årtionden, när jag hittade artikeln i Vi om varghotet rent allmänt. Här i förorts-Manchester har vi rätt gott om räv, men antagligen inte en massa vargar. Men säker kan man inte vara. Melvin Burgess har skrivit en Manchester-baserad roman om tigrar, där en otrevlig typ (läs människa) blir dödad av en tiger, i samma samhälle som Sonen gick i gymnasiet. Det verkade trovärdigt nog.

T o m allas vår Emil grävde ju en grop för vargar. Nu tror inte jag att vargar är farligare än hundar, dvs inte helt ofarliga, men för det mesta OK.

För att återkomma till Melvin så har han skrivit en fantastisk vargbok också. Hans första, The Cry of the Wolf, som tursamt nog är en av de få som översatts till svenska, Den sista vargen. Den borde väl finnas på biblioteket, åtminstone.

Jag är inte helt begeistrad av sk djur- och naturromaner. Det är gulligt och värdigt och allt det där, men romantik och spänning är intressantare. Som regel. När jag läste Melvins vargbok hade jag strax före, av en händelse, lyssnat på Varghunden av Jack London och åter slagits av hur underbar den är. Den t o m passade mig som ung, när jag inte alls trodde att en bok om hundar kunde vara något. Och Den sista vargen är precis lika bra!

Den handlar om en liten grupp vargar, de sista i Storbritannien, som jagas från plats till plats av folk som är rädda. Det är till stor del en historia sedd från vargarnas synpunkt, och jag vet att vargar inte skriver böcker, men det kändes så. Där är en man som har bestämt sig för att han bara ska utrota gruppen, och som följer den genom landet.

Till slut blir det som en duell mellan vargarnas ledare och mannen. Båda är skickliga, och frågan är vem som ska vinna.

Kommentera

