Mer Melvin

Nu ska jag bli lite fördomsfull också. Jag menar att jag ska visa att jag är det, för det är lite sent att utveckla fördomar nu. Som jag sa om Melvin Burgess vargbok, så är böcker om djur inte min favoritsort. Men de som Melvin skrivit är alla oerhört bra, och det är givetvis för att han är en fantastisk författare.

Men, man har väl en inre bild av hur präktig en djur- och naturfan är, eller hur? Lite Fjällräven och öppna eldar och så. Den som känner Melvins andra böcker som finns på svenska, vet att de utspelar sig i en annan sorts djungel; den inne i stan med droger och sex och gott om svordomar. Och det är i den omgivningen som Melvin verkar vara mest hemma.

Melvin Burgess BH library 2

Han ser ut som, och han pratar som om han levt det som hans bokfigurer lever, och vad jag förstår så har han det. Därför var det knepigt att begripa hur han kunde skriva en roman om en åttaåring på sextiotalet som gillar fåglar. Men Melvin skrev om sina utrotningshotade rovfåglar som om han var en själv.

Och den mördande tigern som jag nämnde. Han går riktigt in under skinnet på sin tiger, och bortsett från lite oförklarligt sex mellan en pojke som blivit en tiger och en flicktiger (helt trovärdigt i storyn), så känns alltihop helt riktigt.

Stor skillnad alltså mellan dessa djurböcker och titlar som Påtänd, Vild och vacker, samt Ung och kåt. När man pratar med Melvin framgår det klart och tydligt att han har levt. Det var förresten en självbiografi på väg för ett par år sedan, som skulle koncentrera sig på hans tonårstid. Men advokaterna fick hjärtsnörp vid bara tanken, så nu lär den boken ligga på is.

Melvin kan verkligen prata med tonåringar på deras egna villkor. Jag har sett honom flera gånger, och det är bara åldern som skiljer dem åt. Han är fortfarande en oförstådd tonårskille, egentligen. Fast jag tyckte det var lite lustigt när vi sågs häromåret för en intervju, att när jag beundrade hans randiga tröja, visade den sig vara resultatet av en rejäl shoppingrunda på stans ”fina” varuhus. Men varför skulle inte killar i 55-årsåldern gilla shopping?

Kommentera

