Andrahandsböcker

Så här natten före dan sitter det en hög klappar under granen. Det är jobbigt att få dit dem, och Dottern brukar få krypa rätt bra för att få fram dem igen när det är dags att dela ut julklapparna. Men det är ju tradition.

De senaste fem-sex åren har vi bara köpt gamla klappar. Vi blev så trötta på önskelistor och stora inköp och det faktum att vi inte blev lyckligare efteråt att vi tänkte om. Så vi handlar i ”charity shops”, dvs vår motsvarighet till ställen som Myrorna. Vi har betydligt fler sådana affärer, så det finns många ställen att springa på och handla. Tanken är att om vi inte gillar vad vi får, är det fritt fram att kånka iväg med grejerna till affären igen, så kan de sälja samma sak flera gånger.

Sporten ligger i att hitta något som passar en viss individ från det smalare urval som bjuds, och det är kul att se hur bra saker man kan hitta. Farmor går fortfarande klädd i koftan jag köpte för ca tre jular sedan, och en så bra kofta hittar jag nog inte igen.

Oftast blir det givetvis böcker. Der finns massor av dem i affärerna, och det är vad vi gillar. Men själv behöver jag ju numera färre böcker, så det gör mig till en svår klappmottagare. Sonen hade ett bra år en jul och hittade massor med video på just de gamla filmer jag ville ha.

Förra året hade Den Bättre Hälften koncentrerat sig på böcker om intervjuer, och hans skörd innehöll t o m en bok skriven av en god vän till Häxmamman, men det mindes han inte. Inte ens att damen i fråga ätit middag hemma hos oss en gång i tidernas begynnelse.

Så vi får vänta några timmar till och se vad som ligger under granen den här gången. Jag blev rätt nöjd med min sista jakttur i förra veckan. Man kan faktiskt gå ut och handla med en slag önskelista och hitta just den boken, med tur och envishet. För ett par år sedan hade Lotta Olsson på Dagens Nyheter rekommenderat just en specifik deckare av Val McDermid, och jag gav mig sjutton på att hitta den. Det gjorde jag. Fyra gånger, till slut. Köpte den bara en gång, för galen är jag inte.

Kommentera

