Är hon svensk?

Nej, det är hon tydligen inte. Inte alls. Hade trott att Helena Pielichaty möjligen var halvsvensk. Läste någonstans om att Helena föddes i Sverige, vilket är sant. Men efter det kunde jag inte hitta mer information om någon eventuell svenskhet.

Så efter det att jag recenserat en av hennes böcker för ett par månader sedan, kom jag i kontakt med henne, och till slut bestämde jag mig för att jag bara måste fråga om det svenska. Eller kanske bristen på.

Helena föddes i Stockholm, där hennes engelska mamma råkade arbeta och gifte sig med en annan icke-svensk. De bodde kvar i fem år, och precis som alla andra kommer Helena ihåg Lucia. Vi måste verkligen fira Lucia med en väldig kraft, eftersom det är det enda som kortvarigt bosatta personer minns efteråt. Prata svenska kan Helena däremot inte längre. Och inte har hon fått någon av sina många böcker översatt. Än.

Boken jag bloggade om är en fotbollsbok för flickor, och det är mycket ovanligare i England än en svensk kanske inbillar sig. Visst finns det flickfotboll, men inte på samma skala som i Sverige. När jag såg att Helena planerade en serie böcker om ett tjejlag tyckte jag det var en mycket bra idé. Tänkte inte direkt läsa den, men så dök en av böckerna upp, och jag provsmakade i alla fall.

Bra, och utmärkt för lite jämlikhet mellan könen. Just den jag fick handlade dessutom om en invandrartjej från Ukraina, så det blev invandringspolitik på köpet. Och historia, eftersom lite av poängen i storyn går tillbaka till andra världskriget. Det enda fel jag kunde hitta var att Helena råkade sätta det svenska laget längst ner på resultatslistan för fotbollsturneringen hon skrev om.

Hon har bett om ursäkt, och det får man väl acceptera.

Kommentera

