Sophia och faster Tove

Som vanligt när jag försöker göra intryck på folk, slängde jag mig över Sophia Jansson innan alla de andra hade inhämtat nog mod att göra detsamma. Jag struntade totalt i att be PR-Hannah på Puffin som stod bredvid att presentera mig, utan bara sa på svenska att jag är en svensk bloggare i England och ”trevligt att träffas.”

Sophias engelska är alldeles utmärkt, men hon verkade tycka det var roligt att prata svenska i alla fall. Hon pratar egentligen en ganska svensk svenska, så jag vet inte om hon tillbringar mycket tid i Sverige. Jag gjorde som jag brukar, och sa att jag hört henne på Bokmässan för ett par år sedan. För det hade jag ju.

Jag var på en presentation på bokförlaget Puffin i måndags, där de pratade om alla underbara böcker som kommer ut under 2010. En ny satsning på Mumin är på gång, och om jag fattade rätt så kommer de att nyproducera Muminböcker, vilket känns lite konstigt, men jag begriper ju att folk vill ha sånt. Sophias roll tycks vara att hålla ordning på vad de snor ihop, så att det passar Toves och Mumins image.

Bl a kommer det en serie babyböcker om Mumin, som jag gissar blir några kartongsidor med gulliga bilder, mer än text. Och det är klart, om ens baby vänjs vid Muminbilder på ett tidigt stadium så har du en kund för livet, liksom.

Bloggande är något som Sophia inte känner till så mycket om, men hon lät intresserad. Förmodar att hon som Muminchef är ganska upptagen utan bloggar och Twitter och annat man kan slösa bort tid på.

2 responses to “Sophia och faster Tove

  1. Ah, Muminchef! Det är en tìtel jag gärna skulle ha. Vilket härligt jobb! Lite spännande att de ska satsa på Mumin. Han är en cool kille 🙂 Men håller med, det räcker väl jättebra med dom finfina böcker som Tove skrev. Men dom gör det nog fint och alldelds i hennes anda

  2. Hon sa förresten när hon tillfrågades att hon identifierar sig allra mest med Lilla My. Jag riktigt kände det på mig innan hon ens hade svarat.

Kommentera

