I tur och ordning

Jag har alltid gillat sådana där små bord som man kan ställa under varandra. Satsbord heter de väl på svenska. Det är lite svårt med ord för vissa företeelser ibland. I alla fall så kom mina bord till användning för några dagar sedan. Ja förstås, användning blir det ofta, men inte för böcker.

Efter det relativa lugnet över jul med få nya böcker som kommer ut, så har det rasat in böcker de senaste veckorna. Igen. Undrar just vad brevbäraren tycker om häxan som får så mycket tungt var och varannan dag? Vad som händer är att jag sliter av påsen eller kartongen runt böckerna och sedan staplar jag dem på hög på något olämpligt ställe. Kan inte lägga undan helt, för då försvinner de bara eller glöms bort.

Med flera månaders läsmaterial uppstaplat var det hög tid att sortera, så jag hade ett bord för januariböcker, ett för februaris bokutgivning och tredje bordet för mars och det som kommer efter. Så tog jag bort de allra hopplösaste boktitlarna, och därefter det som jag tror aldrig hinns med ändå.

Därefter blandade jag några gånger efter olika principer. Just nu ligger de alla i trolig läsordning, med fyra på toppen som ska gå före allt annat. Hade en annan sådan bok i förra veckan, när Sara Paretskys senaste VI Warshawski-deckare anlände. Den slängde jag mig över utan att den behövde köa alls. Det är väl det som kallas för gräddfilen.

En intressant reflektion man kan göra över mina väntande böcker är att de är nästan utan undantag på engelska. Dvs som originalspråk. Mest brittiska och resten amerikanska. En av de köande böckerna är översatt från franska, men det är nog allt.

Något som slår mig alltemellanåt är att det blir oväntade band mellan olika böcker. Saras deckare handlade om de svartas behandling i Chicago på sextiotalet och även idag. Den bok jag håller på med nu handlar om en svart slav i New York 1776. Är inte helt säker på vad nästa bok är om, men det kanske blir ett band till?

Behöver faktiskt läsa nu. Det blev så mycket flygande och flängande under några veckor, att fåtöljen lockar extra mycket. Så hej då!

Kommentera

