Vi kan kalla dig…

Ja, vad kan vi hitta på för titel till en nyöversatt bok?

Ibland är det ju ganska självklart vad en bok ska heta. Om originaltiteln är av den mera omöjliga sorten, kan en bra översättare och/eller förlaget komma på något annat som fungerar fint.

The Knife of Never Letting Go är en synnerligen ovanlig titel, och det var den som ursprungligen fick mig att bli intresserad av Patrick Ness bok. När man fullkomligen drunknar i böcker, måste det finnas ett sätt att urskilja dem från varandra.

Och det är en bra bok. Uppföljaren är ännu bättre, och jag väntar med spänning på den tredje och sista boken. Man kan inte ens gissa vart den kommer att leda, då Patrick inte precis skriver dussinböcker. För bok två, The Ask and the Answer, har den här norskättlingen nyligen vunnit Costapriset för barnböcker.

Så vad kan man göra med en titel som den om kniven? Patrick frågade häromveckan de svensktalande personer han känner vad de tyckte om ett par förslag. Och tyckte gjorde vi. Handlingen i boken är också ovanlig, så man kan inte kalla boken för riktigt vad som helst. Jag tyckte de första idéerna mest fick mig att tänka på Philip Pullmans kniv, och det är kanske inte meningen.

Översättning är lite av en mardröm, men jag hittade på ett par nya förslag. Till slut valde de inte någon av ”mina titlar” men den de fastnade för, Tystnaden i bruset, är faktiskt riktigt bra. Om jag fattat rätt så kommer boken i augusti. Något att se fram emot.

One response to “Vi kan kalla dig…

  1. But it wasn’t too far away from your suggestions, Ann! Definitely on the right track. I’m looking forward to August myself…

Kommentera

