Sara Paretsky

Jag bubblade ut lite entusiasm över Sara Paretsky för några dagar sedan. Därefter räknade jag ut att jag bara varit Paretskyfan i några år. Det började med att jag såg att Sara skulle komma till Bokmässan. Hon är en sådan där författare som jag alltid tänkt läsa, men… Ofta blir det ju inte mer än ett tänk.

Läste in ett par VI Warshawski före Bokmässan, och det gjorde Sonen också. Vi tyckte hon var så bra i Göteborg att vi bara måste läsa så mycket vi kunde av henne. Enda anledningen till att jag fortfarande har ett par tre Warshawski olästa är att de är som godis. Vill inte ta allt på en gång, och glädjen att hitta en icke uppäten bok lite senare är väl värd svårigheten att lägga band på sig ibland.

Bloggandet leder i konstiga banor, och ett par år senare lyckades jag övertyga Saras brittiska PR-dam Kerry att min lokala bokhandel skulle vara den perfekta platsen att ta Sara till under hennes engelska turné. Och medan hon var där kunde jag väl få intervjua henne?

Jodå, det gick för sig, så Sara kom, sågs och segrade. Fast detta var trots bokhandeln, som var något av en oväntad besvikelse redan då. (Bekantskapen är numera uppsagd.) De trodde att hon var ointressant för deras kunder så orkade inte göra reklam nog. Men deras trevliga kunder kom ändå, och uppskattade Saras närvaro. Speciellt mannen som var stamkund, men som inte varit där på månader, och som av en händelse tittade in för en kopp kaffe denna lördagsförmiddag och upptäckte att hans favoritförfattare råkade vara där.

Intervjun klarades av, och senare har haft vi fortsatt kontakt då och då. För drygt ett år sedan kände Sara att hon behövde bättre kontakt med sina fans, och startade på min inrådan en blogg. Att jag kunde ha så mycket inflytande förvånade mig verkligen. Bloggen tycks gå bra, och det är roligt att höra lite av vad en favoritförfattare har för sig.

Nu är nästa Englandsturné på tapeten, och jag går och funderar på om jag kan ta mig någonstans dit Sara kommer. Vi får se. Den nya boken var precis så bra som vi fans hoppats på, och efter att Sara satt upp ett kapitel från nästa bok på bloggen, så vill vi inte precis vänta i evigheter på den heller.

För Sonen framstår Sara som en OK författare. Det betyder att bortsett från att hon skriver bra, så lyckades hon svara tillfredsställande på hans standardfråga till författare, vilket är vad de tycker om Philip Pullman. Och det var ju tur.

2 responses to “Sara Paretsky

  1. Vad kul att läsa om din kontakt med Sara Paretsky. Vi var också mycket glada över hennes besök på Bokmässan. Skickligt av dig att få igång hennes blogg.

    Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef Bokmässan

  2. Ja, man blir ju lite förvånad när den stora författaren hör av sig och ber om råd.

    Hade god nytta av att kunna nämna Bokmässan när jag träffade Frank McCourt för ett par år sedan (på hemmaplan). Folk gillar en tidigare gemensam nämnare.

Kommentera

