Enid och de Fem

”Dom gör ju inget annat än äter” sa Grannflickan. I mitt stilla sinne tänkte jag att det lät underbart, och vad var fel med att äta? God mat sattes framför dem dagarna i ända. Vad kunde vara bättre? (Här måste tilläggas att Grannflickan fortfarande är smal och vacker, medan jag fortfarande inte är det.)

Fem söker en skatt

Det handlar alltså om Femböckerna. Visst åt de hela tiden, men inte orkar man med äventyr på en tom mage. Men jag tror att maten var det enda mina svenska barndomskompisar klagade på. Att sedan Den Pensionerade Barnbibliotekarien avskydde Femböckerna, och vägrade ha dem på sitt bibliotek var en annan sak. Skräpböcker var de visst också, för alla över femton eller så.

Men i sitt hemland är Femböckerna avskydda av alla över femton av en annan orsak. Klassamhället märks väldigt tydligt i det engelska originalet. Jag har inte kunnat bestämma mig för om man inte såg det i svensk översättning för att det var bortsuddat, eller för att vi helt enkelt inte ser på samhällsklass på riktigt samma sätt. Alla bovar är givetvis arbetarklass, och gärna lite otäckt utländska eller zigenare, och det är helt OK för barnen att tala om dessa människor med förakt. Man ska vara rätt nedlåtande om tjänstefolket, även om de bakar goda scones, eller bjuder på saft i sina enkla boningar. Och de bugar och tackar. Tjänstefolket, alltså.

Bortsett från denna deprimerande observation är böckerna perfekta som tidigt läsmaterial för barn. Man ska bara klara av att växa ifrån Femböckerna i tid. Jag har tappat räkningen på alla författare, både av barnböcker och av deckare, som anser sig ha fått sin första inspiration till skrivandet från Blyton och de Fem. Och det är väl inte dåligt?

Vi tittade nyligen på en BBC-film om Enid själv, spelad av Helena Bonham-Carter. Det är bara att konstatera att människan var hemsk. Men det förhindrar inte att man kunde älska böckerna. Man kan åtminstone säga att hennes två döttrar fick lida för konsten och för att vi andra skulle få spännande läsning under barndomen. Hennes stackars man hade det inte roligt heller, och det var ändå han som upptäckte henne. Men han ersattes så småningom av en annan man, som hon knyckte från första frun.

Kommentera

