Strutspojkar

Ja, inte heter boken det, precis. Keith Grays bok tycks inte finnas i svensk översättning, vilket betyder att den i själva verket heter Ostrich Boys.

Bokhäxan och Den Bättre Hälften är på väg till Skottland för att låta Dottern kolla in ett möjligt universitet för framtiden, och det fick mig att vilja hitta någon bok med lite skotsk anknytning, resor och så där. Alltså, Strutspojkar.

Keiths bok passar bra för killar i mellersta tonåren som kanske inte alltid hittar lika mycket att läsa som tjejer gör. Ett gäng på fyra killar i femtonårsåldern på Englands nordostkust blir plötsligt tre när en av dem dör. Ross som dog, råkar ha samma namn som en ort i västra Skottland, och de får idén att ta hans urna till Ross i Skottland.

Tja, konstigare idéer finns säkert. Resan går inte utan problem eller snabbt, men den går. På konstiga vägar. Killarna träffar lite lustiga människor på vägen och lär sig en hel del om sig själva och om Ross. Han var inte alls den person de alltid trott.

Keith Gray

Det här är inte fråga om stor litteratur, men en lagom bra bok om hur det är att vara tonårspojke.

Själv stötte jag på Keith i Edinburgh i somras. Jag hade inte boken med mig för mitt eviga autografsamlande, eftersom jag inte hade vetat att han skulle vara där. Men jag stack fram handen och presenterade mig och tog ett foto. Autografen får bli en annan gång.

Kommentera

