Percy och pyskologen

Jo tack, jag kan stava. Men man kan ju vilja ha roligt också. Ibland. Tror faktiskt jag ”ärvde” uttrycket från Den Pensionerade Barnbibliotekarien, som även brukade nyttja ordet pyraplaj för dagar när det regnade. Åtminstone tills den dagen hon råkade säga det till chefen. Sedan skärpte hon sig. För säkerhets skull, och så att chefen inte skulle tro att hon var galen.

Det är lustigt hur jag ibland känner igen folk jag knappt känner från en snabb blick på ett foto, och hur man kan missa sina nära och kära. Det var en bild i The Guardian på Rick Riordan för ett tag sedan, och trots att jag bara träffat honom en kort stund såg jag genast att det var han. Det var när Rick var på besök i den näraliggande bokhandeln, och jag pinnade dit fast jag inte är en fan. Han är ju känd, och rik, och visades enbart upp på ett fåtal platser. Alltså gällde det att passa på.

Rick Riordan and fan

Han satt där bakom ett bord och signerade böcker. Inte så många faktiskt, men ändå. Så mellan småpojkarna som kom fram till honom pratade vi lite. Tror att jag gav honom mitt kort, som man gör. Förmodligen slängde han det meddetsamma. Jag vågade inte medge att jag gav upp Percy Jackson halvvägs genom första boken. Det var inget större fel på den, men jag kände att jag kunde använda min tid bättre. Och på det här viset hade jag ju en stund över att prata med Rick…

Vad som slog mig var hur han adresserade pojkarna (nästan inga flickor) som kom. Han nästan viskade fram lite psykologiska frågor om hur de har det i skolan och hur livet är för dem, och så. Skulle säga att hade han stött på någon unge som behövde lite psykoanalys så hade han varit rätt person att ge första hjälpen, så att säga. ”Är det något mer du behöver prata om?” ”Hur går det i skolan? Har du det OK?”

Det var antagligen genuint, på det där amerikanska sättet. Men det kändes en aning onaturligt. (Äh, bara jag som är cynisk.)

Och nu kommer filmen på bio. Har inte varit och sett den än. Men ska gå. Jag lovar.

Kommentera

