I levande livet

Ska man ut och resa bara för att träffa en författare? Är det galenskap, eller är det inte värre än att jaga filmstjärnor och popidoler?

I somras åkte Dottern och jag taxi från sommarstället in till stan. Tjejen som körde taxin undrade hur det hade gått förra gången, och då insåg jag varför hon verkade bekant. Det är verkligen inte alla taxichaufförer som har en bok i bilen att läsa, eller ett cykelhjul liggande i bagageutrymmet. Hon hade kört oss till tåget året innan också, och vi hade berättat vart vi var på väg, och vi hade pratat böcker.

Den gången skulle vi till Lund för att intervjua Sonya Hartnett, det årets ALMA-pristagare. Det var lördag och det gick inte att få en buss in till stan för att hinna med det tåg vi skulle med för att få tag på Sonya i tid. Därav taxin. Fastän det var ett relativt blygsamt resavstånd, var det en komplicerad resdag i båda riktningarna. Men jag tänkte som så att det var betydligt enklare än att åka till Australien. Så vi fick vår intervju samt debatten med Sonya, plus en dag i Lund i solskenet. Inte billigt eller avslappnande, men helt OK.

Så den där snön jag upptäckte när jag vaknade i söndags morse var bara lite av en varningssignal. Tänk om tågen inte gick (det är ju faktiskt England). Och var det inte rätt så galet att åka ända till Nottingham för att träffa Sara Paretsky? Igen. Men Sara hade motvilligt lämnat sin hund och rest ända från Chicago, så varför skulle inte jag anstränga mig lite också? Tåget gick, trots snön, och jag kom fram. Jag kom t o m hem igen utan problem.

Och när det väl var gjort var jag helt nöjd med min resa, galen eller inte. Flanerade genom Nottingham där jag aldrig varit tidigare. Kollade in bokhandeln och drack te medan jag väntade. Satt sedan en timme med Sara och pratade under tiden som hon signerade böcker och charmade sina fans. Hon är ingen popstjärna, men det betyder ju att hon känner en och har tid.

Sara Paretsky

Det är verkligen ingen sinekur att turnera land och rike för att sälja en nyskriven bok, ens för ett stort namn som Sara Paretsky. Störd sömn, jet lag, konstig mat på konstiga tider, och folk som skickar en åt fel håll när man frågar efter vägen. Förra gången åkte hon runt England med bil och privatchaufför, men nu var det PR-folket som fick köra själva. Och förbannelsen över Nottingham tycktes även gälla för dem. Vi kör alltid fel i Nottinghamstrakten, och det gjorde Sara och hennes PR-dam också.

Men vi hade trevligt och det blev lite av en mini NCIS-fest, med både mig själv och Sara som stora fans, och PR-damen gillar dem också, och killen på affärens coffee-shop. Som tur är har Sara lyckats pricka in turnén medan NCIS gör OS-uppehåll på ett par veckor så hon missar inget, medan hennes rundresa i USA i höstas hamnade på direktkrock med säsongsstarten av sjunde omgången av NCIS.

Bortsett från tevepratet snackade vi böcker, så klart, och bloggande, och hur det ska gå för V I. Lite politik blev det, fast egentligen hade jag velat veta mer. Och PR-killen som kört Sara från Cambridge hade den mest fantastiska lila skjorta på sig, med lila basketdojor, och jag hade kunnat adoptera honom på fläcken.

Det var nog värt resan, när jag tänker efter. Och även om jag får ransonera resandet lite så kommer jag att fortsätta med galenskapen.

2 responses to “I levande livet

  1. När Sonya Hartnett var i Sverige träffade jag henne också, och var på ett seminarium som hon höll, hon är verkligen sympatisk. Har du hört att thursdays child kommer ut på svenska snart? Det är en riktigt jobbig bok! Men bra, som allt hon skrivit!

  2. Jag är lite dålig på att hålla reda på alla översättningar. Men det är bra, för jag tyckte som Sonya att det inte var hennes bästa böcker som fanns på svenska. Fast Thursdays Child var inte alltför ”jobbig” tyckte jag.

Kommentera

