Nu ska det bli andra bullar

Måste få in en icke-bok blogg här. Det handlar om semlor, så här i fastan. Semlor får man inte i England om man inte gör dem själv. Och då måste man börja med att baka bullarna. Det är jag inte bra på. Kanelbullar blir hur OK som helst. Släta semlebullar blir hemska små stenhårda saker, och det är inte roligt. Samma deg, så det måste vara ödet som bestämt att jag inte ska ha semlor.

Så, man kan ju köpa släta bullar i Sverige och ta hit. Det gjorde jag en gång för några år sedan. Inga problem. In på bageriet och ut med en påse släta bullar. Vad kan bli fel?

Nu skulle Dottern till Sonen (min Son, alltså) i Uppsala, och skulle givetvis passa på att äta en massa semlor själv medan hon var där. Min beställning var släta bullar att ta hem till mig. Lätt som en plätt.

Glina försökte på mer än ett ställe. Inga bullar. Detta i semletider, när man tycker det skulle ligga några extra bullar för deras egen semletillverkning, om inte för att sälja. Det gick att beställa, om man sa till 24 timmar i förväg. Så det gjorde de, och Dottern bar hem ett par påsar tillknölade, f d släta bullar.

Har det skett en omstörtande förändring sedan jag handlade sist? Eller är det skillnad på Halmstad och Uppsala? Klart det är, men på ett slätt bullsätt?

Mina grundvalar är skakade.

PS Det är svårt att hitta riktig mandelmassa också. Marsipan ja, men inte mandelmassa.

Kommentera

