Redan de gamla grekerna

Undrar om engelska skolbarn blir matade med mer klassiska äventyr än svenska? Eller var det så att jag halvsov igenom min skoltid? Tycker i alla fall att jag är rätt obildad vad gäller grekiska myter och gamla romare och annat. Fast ibland tror jag det bara är så att jag glömmer lika fort som jag lär.

Dottern och jag släpade oss äntligen iväg till Percy Jackson-filmen idag, i solskenet. Något måste man ju göra när vårsolen skiner. Det var en OK film, utan att vara speciell på något sätt. Gullig kille som spelade Percy, fast han är bra gammal ser jag, och antingen blir det inga fler filmer, eller så är det redan fler inspelade. Vad vet jag?

Kom som sagt tidigare inte så långt i läsningen av Percy Jackson-böckerna, men jag tyckte faktiskt att filmen var något bättre och hade mera fart än starten på bokserien. Och James Bond som ”häst” är ju trevlig.

Tror att en sådan här film kan hjälpa att, om inte lära ut, så i alla fall förstärka kunskap om de grekiska myterna bland barn. Man känner igen lite grann, och sedan kommer man ihåg bättre för man kan gå tillbaka till vad som hände i filmen. Och den som inte sprang ut för tidigt från bion, utan såg den lilla extrasnutten på slutet, kommer säkert ihåg Medusa ett bra tag. Man kan t o m få lite kylskåpsfobi på kuppen.

Jag hade en engelsk blogg nyligen om en serie böcker av Lucy Coats, som skrivit om en stor mängd (ca 100 historier, tror jag) grekiska myter till ett mera barnvänligt format. De första fyra småböckerna har just kommit ut, med åtta till på väg lite senare. Lucy är väldigt positiv till Percy Jackson, för hon anser att de hjälper läsare att lära sig historia. Hon säger att serien blir bättre, så jag kanske måste prova igen.

Europa och tjuren, Halmstad, by Tina Håkansson

Lucy hade historien om Europa och tjuren i en av sina böcker, och konstigt som det låter, så kände jag egentligen inte till den förut. Konstigt är det eftersom alla Halmstadbarn mycket väl känner till Carl Milles-statyn på Stora Torg. Man tycker att man borde lärt sig bakgrunden i skolan. Gjorde jag det, och glömde bort?

Som jag sa då, om jag läser sådana här nya versioner blir jag nästan halvbildad till slut. Eventuellt.

Kommentera

