Hur grekiska kan bockarna Bruse bli?

Dum som jag var, sa jag ja när Lucy Coats bad mig att fylla i en liten undersökning hon ville göra för sin blogg om folks tidigaste minnen av grekiska myter och andra lärda saker. Har inte gjort det än. Kom på att det är inte nog med att jag vet att jag inte kan så mycket grekiskt eller mytiskt, men jag har inga tidigaste minnen. Alls.

Kollade in den gamla sönderlästa Min Skattkammare. Den från stenåldern. Där skulle jag säga att De tre bockarna Bruse är ett av de tidigaste minnena. Men kan vi ordna så de är en grekisk myt?

När jag beklagade mig, sa den snälla Lucy att det går så bra med de gamla nordiska Gudarna och andra sagor. Jaha. De tre Gudarna Bruse, då?

Visst har jag läst både fornnordiska myter och grekiska. Men inte tidigt, och inte så att jag har ett tydligt minne av processen. Vad jag minns är H C Andersen, Bröderna Grimm och Asbjørnsen & Moe. Samt lite annat blandat som man råkat på i olika situationer.

Kanske är de ovannämnda sagoberättarna utbytbara mot de gamla grekerna? Jag känner bara att jag inte passar in. Och snart måste jag nog hitta på något till Lucys undersökning. Pomperipossa?

Kommentera

