Måste verkligen sluta tänka på greker

Man kunde ju tänka sig att jag tar ett grekiskt bad just nu, och om jag sitter i det länge nog så kanske jag lär mig lite myter och annat trevligt.

Har precis läst färdigt Halo av Zizou Corder, och boken utspelar sig i antikens Grekland. Den ger en snabb och trevlig lektion i antik grekisk historia. Jag är säker på att delar av handlingen dök upp i skolan en gång i tiden, men att läsa om det så här, från insidan, liksom, gör att jag både förstår och antagligen kommer att minnas mycket av det.

Halo är en flicka som spolas upp på en strand när hon är baby, och tas om hand av centaurer och växer upp med dem tills hon rövas bort av människor när hon är tolv. Hon hamnar först i Sparta som slav, och senare kommer Halo till Delfi där hon frågar oraklet om sin bakgrund och riktiga familj. Därefter kommer hon till Aten och är där under kriget med Sparta.

Boken är både spännande och romantisk, och kan verkligen rekommenderas, och inte enbart av pedagogiska skäl.

Zizou är ett konstigt namn, och det är en pseudonym för en mamma och dotter som skriver ihop. Tjejen är ca arton nu, och de började för tio år sedan, så det är inte dåligt. Hur de kommer överens, är en annan sak.

Kommentera

