8 kg böcker, tack

Det bidde nu inte så mycket, utan bara 6 1/2 kg, men det motsvarar 27 pocketböcker. Faktiskt. Vägde varenda en.

Och jag köper inte, utan levererar. Får, som ni kanske förstått, mer böcker än jag hinner läsa eller kan ge husrum. Jag ser helst att de oönskade volymerna kommer till goda hem, och har burit iväg med flera resväskor till Tyskland. Där bor det en författare och bloggare från USA, och hon vill gärna ha både att läsa själv, och sedan distribuera till barnens skola och till en god vän som bygger upp ett litet bibliotek med engelskspråkiga ungdomsböcker.

Ska inte resa till Tyskland på ett tag, vad jag vet, men nu ska hon till London, och det ska jag med. Inte på samma gång, tyvärr. Så jag erbjöd mig att ta böckerna dit och lämna någonstans, och frågade hur mycket hon orkar bära. 8 kg, var svaret. Så jag ska idag dricka te med gemensamme vännen Nick Green som jag berättat om här tidigare. Han ska stoppa in bokkassen på sitt kontor till nästa vecka när Lee anländer.

Jag ska på teatern i London, där det visas en dramatiserad version av The London Eye Mystery av Siobhan Dowd. Hon gick bort för mer än två år sedan, men hennes vänner ska samlas och se pjäsen ihop, och förlaget bjuder på drinkar före. Siobhans bästa vän som bor i New York, behöver också lite böcker, så jag kånkar på en kasse till henne med.

Mitt bokrum (dvs där jag staplar böcker i staplar) ser redan lite bättre ut. Inte bra, men jag ska nog kunna klämma iväg lite till snart.

Kommentera

