Ägg

Jag kommer så väl ihåg besöket hos grannbarnen en dag, ca en vecka efter påsk. I deras matsal stod ett långt – och jag menar långt – bord, fullastat med chokladpåskägg. OK, familjen har tre barn, men ändå. Hur många ägg måste det inte ha varit på påskdagen, när allt var nyinkommet? Jag tyckte det var oanständigt med så många ägg. För att inte tala om all plast och papp och folie som gått åt till paketeringen av alla äggen.

De egna Glina fick på sin höjd ett var, fast jag föredrog pappägg med godis i, som i min barndom, även om det var på stenåldern. Får svenska barn också vansinnigt många chokladägg numera?

Dessutom fick Glina arbeta för sina ägg. Efter ett besök hos sysslingarna i Oxford en påsk, då det bjöds på äggjakt, startade jag en egen tradition med äggletande. Jag stod inte ut med tanken på att de skulle rota överallt, eller att man inte skulle veta vilka ägg som ännu inte blivit funna, så för att slippa hitta ägg till midsommar eller jul, gjorde jag jakt med ledtrådar.

Påskägg

Varje påskafton sedan dess har de tvingats att lägga sig tidigt för mamma ska placera ut äggen. På morgonen tog de varsin korg och en lista med ledtrådar som i ett korsord ungefär, och satte igång med att leta. En del var enkla, andra nästan obegripliga. Och Glina måste samarbeta! Vad en inte kunde, kanske den andre klarade av. Och det var alltid två ägg på varje plats. Små ägg.

Med lite tur behövde man inte vakna alltför tidigt på påskdagen, för de var fullt sysselsatta.

Och i år är det första gången sedan Oxford som det inte ska jagas. Förra året var det med nöd och näppe att Sonen ville vara med, och Dottern vill inte göra det ensam. Så vad ska jag kompensera med nu, tro?

Snåla som vi är, tycker vi att det kan löna sig att vänta till äggrean i veckan efter påsk. Och då blir det inget alls under påskhelgen.

Kommentera

