Aspig läsning

Det är väl min tendens att vilja predika som gjorde att jag en gång trodde det var så att s k normala människor ville/behövde veta mera om aspiga böcker, dvs böcker om Aspergers Syndrom. Men sedan visade det sig att inte nog med att dessa otacksamma normala individer inte brann av detta behov, men aspisarna själva var väldigt intresserade av romaner om sig själva. Det är ju självklart, egentligen. Fast jag trodde kanske att de redan kände till en massa aspiga böcker.

För nästan tre år sedan skrev jag en blogg med i stort sett bara en lista på romaner med aspig känsla, och så fick bloggen en massa hits från ett svenskt Asperger forum, eftersom de faktiskt sökte efter lämpliga böcker. Själv kom jag på att jag glömt en del, så skrev en blogg till. Sedan kontaktade jag the Guardian och sa att de borde ha en blogg om detta. Det tyckte de också, och bad mig skriva en. Och därefter har jag konstruerat en sida på Bookwitch med aspiga böcker; romaner såväl som facklitteratur. Den är synnerligen subjektiv, eftersom den egentligen bara är vad jag själv har läst eller hört talas om.

Över påsk har jag suttit med en ny Jodi Picoult, House Rules, och jag är inte en Jodi Picoult läsare i vanliga fall. Men nu hörde förlaget av sig och undrade om jag ville läsa den, så man kan förmoda att det var mitt intresse för aspiga böcker som förorsakade detta. Har inte läst färdigt riktigt än, men boken är mycket bra. Kanske lite överlastad med all Jodis research i ämnet, men känslorna i storyn är de rätta Jag känner igen mig, även om jag aldrig varit i en riktigt så svår situation. Enligt Dottern kan en Jodi Picoult bok sluta riktigt illa, så jag vet inte än hur jag tror det ska gå.

Det viktiga med boken är att huvudpersonen Jacob är intelligent och man kan hoppas att han kan få folk att ändra uppfattning om det sk handikappet. Jag såg en recension på en blogg där folk tyckte det var konstigt, dvs orealistiskt, att en aspi kunde tala för sin sak, för det är ”välkänt att de inte har ett språk”. Jaja. Även bloggare kan ju ha fel, fast det gäller inte mig, förstås.

Väl värd att läsa. Och det viktiga är nog att Jodi har många fans, så tusentals läsare kommer att lära sig om detta helvete som omvärlden gör Aspergers till.

Kommentera

