Kö för Jodi

Träffade Jodi Picoult i fredags, då hon kom till Manchester under sin tiodagars turné i Storbritannien. Det var egentligen bara signering i en bokhandel, men hennes PR dam Kerry hade lovat mig en kort pratstund vid sidan om.

En del evenemang i bokhandlar kan locka förvånansvärt få fans. I fredags var det inte ett problem. De första köade nästan fyra timmar i förväg, men jag måste påpeka att det vet jag inte för att jag var där och kollade in det, utan för att de sa det. Jag kom en timma innan, och då var där redan en kö, och fem minuter före köade de tyst och tålmodigt uppför en spiraltrappa i shopping centrat.

Jodi Picoult

Jodi kom, sågs och segrade. Över hundra fans fick böcker signerade och blev plåtade med sin idol, som log och pratade och skrev utan paus. Och är man en bästsäljande författare som Jodi, så har man väl fått många tillfällen att öva upp sin stil.

Jag var ju mest intresserad av att prata om hennes senaste bok House Rules, eftersom det är den enda jag läst och för att den handlar om autism. Så det gjorde vi. Hon hann också tala om för de fans som frågade, att hon verkligen inte gillade filmversionen av My Sister’s Keeper. Ifall ni undrar.

Kan inte säga att vårt korta samtal ledde till en hel intervju, men det som blev finns att läsa här.

Kul att träffa en superstjärna i bokvärlden, även om jag inte har tid att läsa fler av hennes böcker, och därmed inte kommer att bli en fan själv. Kolla gärna in länken på Bookwitch för hennes intervju på skotsk teve tidigare i veckan. Hon äter syltlök doppad i chokladsås.

Kommentera

