Morden i Buttle

Försöker allt vad jag kan att inte säga Morden i Buttle med engelskt uttal av Buttle. Nästan omöjligt. Men det gör ju inget. Ingen lyssnar till mig.

Efter att ha följt Annika Bryn på hennes blogg i ett par år har jag förstått att hon gillar Gotland. Så det är väl logiskt att hon går omkring och mördar folk och antastar små barn på sin ö. Gissar att det var det som fick mig att tänka på Johan Theorin hela tiden. En ö utanför östra Sverige, mord och små barn och lite historia. Och ganska otäck. Det kanske inte går att mörda som Agatha Christie numera? Lite småtrevligt, sådär.

Ja, Buttlemorden är en fantastisk bok, och jag kan se hur Annika kan bli nästa svenska namn i den engelskspråkiga världen som är så tokig i alla skandinaviska mordhistorier. Jag har inte läst hennes första två deckare, så vet inte om de också handlar om Margareta Davidsson. Det känns som om de borde göra det, eftersom hon är skottskadad i polistjänsten, och har rest till Gotland för att relaxa.

Det blir mer mordförsök och slagsmål än relaxing, och det är kallt och mörkt och eländigt. Men bortsett från sådana små detaljer framstår Gotland och Buttle som trevliga ställen. Margareta har en ovanligt god näsa för lite skumma saker och äckliga personer. Inte för att någon tror på hennes teorier, men hon har inte så fel som de inbillar sig när hon hittar en död tjej utanför sin stuga.

Intressanta personer har boken också. Det är nästan så att ju otrevligare de är, desto mer fascinerande blir de. Och egentligen skulle jag gärna velat läsa en bok om den historiska vinkeln på det hela, som slutade väl. Men det behövdes antagligen en spegelbild av nutidens förehavanden.

För övrigt hoppas jag att Annika har fel när det gäller hurdana folk är, och hur lätt det är att göra vad hennes personer tar sig för.

3 responses to “Morden i Buttle

  1. Tack för recensionen! 🙂

    (Jodå, jag vet att det finns snälla och trevliga människor. Men vissa är tyvärr som i min bok. Eller värre.)

  2. Hoppas det. Vill inte tro att Sverige är fullt av sådana där människor, och nästan inga andra.

  3. Men varför skulle du tro det? Det är en deckare! Blit en väldigt lång bok om jag ska skriva om alla snälla människor OCKSÅ.

    Och vad ska man då tänka om UK…? Där kryllar det ju av mördare i varenda by, inte en enda stickande liten gråhårstant kan man lita på, om man får tro kriminallitteraturen och Morden i Midsummer! 🙂

Kommentera

