Kan jag möjligen ha fel?

Jag har gjort något lite fegt idag. Det är publikationsdag för Carlos Ruiz Zafóns Prince of Mist på engelska, och jag har noggrannt satt upp en recension av boken på Bookwitch. Som regel brukar jag skicka mejl till förlaget för att visa att jag har bloggat om deras ”produkt”. Idag gör jag inte det, för jag har för mycket omkring mig med resa till Uppsala, mm. Så jag glömmer att skicka en mejl.

I vanliga fall bloggar jag inte om saker jag inte gillar. Nej, så menar jag inte. Det är mera att jag brukar försöka vara trevlig och inte säga elaka saker, och kan jag inte vara det, så låter jag bli att blogga. Men samtidigt är det förargligt att ha tagit sig tid att läsa och inte få ut något i bloggväg av det.

Boken såg bra ut. Den Bättre Hälften läste den och tyckte om den. Nästan hela världen tycks gilla boken.

Men, jag fångades inte av någon av personerna i boken. Struntade i hur det gick för dem, och halvvägs igenom den, kunde jag ha givit upp, om det inte var så att jag var tillräckligt nyfiken att se vad alla andra tycker om. Den är så neutral att den kanske har svårt att reta upp någon annan än mig. Som är väldigt lättretad, får jag tillstå.

Namnen är språkneutrala. Platsen har inte någon speciell geografisk förankring. Tiden är 1943, med det märks egentligen inte heller. Det är fantasy, så det ”gör väl inget” att historien inte hänger ihop. Och boken känns som den första roman den är. Den kom ut på spanska för sjutton år sedan, och frågan är om det finns en anledning till att den inte blivit översatt förrän nu?

Carlos kommer till bokfestivalen i Hay-on-Wye i nästa vecka. Tyckte först det var synd att jag missade honom, men nu gör det inget.

Kommentera

