Kläder för författare

Vad klär en författare? Ja, många tycks köra med pyjamas och annat bekvämt men fult, för man kan göra vad man vill om man jobbar hemma och inte blir sedd av folk. Läste på facebook om en som gick till biblioteket för research en dag och som upptäckte när han väl kom dit att hans hemmaklädsel som fortfarande satt på, möjligen var i ”bekvämaste” laget. Men då var det för sent.

Men hur ska man klä sig för mera offentliga tillfällen? Vet inte om svenska författare bär Gudrun Sjödén-kläder, eller om det bara är bibliotekarierna som har sådana på sig. Jag blev glad att höra att en engelsk författare just upptäckt Gudrun Sjödén. Inte nödvändigtvis för att det var svenskt, men för att hon när första boken kom ut ca 2004 såg ut som en elegant engelsk medelålders dam. Ett år senare hade hon blivit tio år yngre, och det var väl kontakten med förlagsvärlden som förorsakade både ny frisyr och yngre kläder.

Och på förlagspartyt då? Det finns fortfarande sådana, och t o m jag blir bjuden på dem. Problemet är att de är i London, och att de slutar sent, och det kan vara svårt att undvika övernattningskostnad. De flesta har sina partyn under en begränsad tid på året, så allt händer på en gång. Alltså går jag inte på många.

I år går jag inte på Puffins 70-årskalas. En som ska gå är deras nya stjärna Helen Grant och hon har oroat sig för vad hon ska sätta på sig. Hon frågade mig. Så jag skyllde på Meg Rosoff som för ett par år sedan fick mig i panik över kläder genom att säga att folk ”brukar klä upp sig ordentligt”.

Jag shoppade lite, och våndades. Kom fram till att för min personliga del var jag alltför finklädd, även om andra kanske inte tyckte det. Men det var inte jag, så att säga. Gav Helen rådet att inte anstränga sig för mycket, men nu är hon så orolig att hon t o m bloggat om det.

De flesta hade allt från jeans och t-shirt till urtjusiga klänningar. Men jag gissar att de följde sina vanliga klädregler. Det var det jag inte gjorde, och därför kändes det inte så bra. Det kan snart vara dags att skaffa en liten svart historia som duger till allt. En enkel slags svart, passande en tråkig häxa.

2 responses to “Kläder för författare

  1. Vilken trevligt skriven blogg! Varför har jag missat denna tidigare? Den här hamnar nu bland mina favoriter.

  2. Tack! När man undrar varför man sitter och skriver en massa dravel är det roligt att få höra att någon faktiskt kan tycka om det. Jag har nog inte jobbat hårt nog att sprida ryktet om min förträfflighet…

Kommentera

