Jakten på Sophia

Det är inte lätt med utlänningar, inte. Jag går ju omkring och är rätt utländsk för det mesta. Men jag är åtminstone en svensk svensk. Att förklara skillnaden på svenskar, finlandssvenskar och finländare för britter är inte gjort på en kaffekvart, precis.

Fick en mejl från Puffin som just ska ge ut nya Muminböcker. De tyckte det vore bra om jag skulle ta och intervjua Toves brorsdotter Sophia på bloggen. Det tyckte jag också, även om jag inte är en Muminexpert. Bytte ju några ord med Sophia i januari, och hon verkade både trevlig och lättpratad.

Men eftersom jag varken hinner eller har råd med en tripp till London när de har sitt förlagsparty om en vecka, kunde Puffintjejen inte hitta ett alternativ för när och var jag kan träffa Sophia. Jag frågade om hon kanske finns i Sverige ibland. Inget svar. Frågade igen. Fick då veta att Sophia ibland är i Finland.

Jaså?

Det var inte vad jag frågade. Och svaret var inte helt oväntat.

Så jag har googlat mig fram, fast finsk google inte är det lättaste att dechiffrera, och jag har kanske hittat en kontaktadress för Sophia. Bestämde mig för att ”goddag yxskaft”-situationen med Puffin inte skulle reda ut sig särskilt fort.

Får se om jag kan fixa något själv. Går det så går det.

One response to “Jakten på Sophia

  1. Om en vecka ska det ske. Fick svar från Sophia, och hon var positiv, så av ren artighet kontaktade jag Puffin igen.

    Sedan har vi valsat runt med mejlandet ganska rejält. De tyckte jag kunde ta en tid när Sophia faktiskt inte anlänt. Nästa förslag var för en tidpunkt när hon håller sitt föredrag, och det tog tid att få dem att inse att de hade fel schema i tankarna.

    Sedan ville de veta var vi ska prata. Tja, det är ju egentligen deras jobb att veta. Och ordna.

    Efter det upptäckte jag att de flyttat tiden tillbaka till när Sophia är upptagen.

    Jag är stum (ja inte helt…) av beundran inför PR-jobbet.

Kommentera

