Mumins själ och andra tankar

För en så stor satsning tycker jag att Puffin inte har talat om särskilt mycket för mig, vad gäller de nya Muminböckerna de publicerar. Jag har inte ens ett publikationsdatum, men föralldel, det kan man ju leta upp på amazon.

Frågan jag ställer mig är om det är OK att göra nya böcker när författaren inte längre finns i livet? Egentligen var jag tveksam, men sedan läste jag det här. Och det är givetvis ganska omöjligt att säga nej till något som kan inbringa så mycket pengar. Dessutom är Mumin en populär figur, och det finns all anledning att tro att nya små barn också kommer att lära sig älska Mumin och hans vänner.

De två böcker jag har fått läsa är dels en bok om siffror, och en historia om Mumins födelsedag som verkar ha blivit bortglömd. Jag tycker om den lilla nummerboken, med fina bilder och det viktiga i att lära sig räkna. Födelsedagshistorien däremot, känns som om jag har läst tidigare. Jag vet att det finns ett begränsat antal historier här i världen, men lite mer fantasi hade jag väntat mig.

Förmodar att det blir med Muminböckerna som med den nya versionen av Pippi Långstrump som kom häromåret, att det är nostalgiska ”gamlingar” som köper åt barn och barnbarn. Och om jag ska vara ärlig ser jag hellre att en närstående baby lär sig om 1 och 4 0ch 7 med hjälp av bilder på Mumin & Co, än en massa annat skräp.

Men som signaturen sniff säger i sin kommentar till ovanstående artikel ”Bara tio nya böcker! Varför inte 20, då en död författares själ nu säljs.” Det ligger något i det.

Kommentera

