DH och Robin

Vi har varit ute och rest igen. Det är dags för Dottern att hitta ett universitet hon kan tycka om, och som kan tycka om henne tillbaka. Så på engelskt maner har vi varit runt och inspekterat. Efter St Andrews i vintras, har vi denna veckan varit på dagsturer till Birmingham och Nottingham.

Det har varit roligt, men jobbigt. Lagom reseavstånd, men varmt och soligt, så man fått släpa sig runt och sitta och vila ganska ofta. Jag har försökt kompensera tiden med att läsa som besatt på tåget, och har trots sömnbrist klarat av två böcker på två resor, så jag får anse mig vara nöjd.

I Birmingham hade de ett stort bibliotek vi kollade in, fast även där var det mer datorer för studier än riktiga böcker att se. Nottinghams universitet kan erbjuda en filial av Blackwells bokhandel, som såg välsorterad ut. De hade t o m barnböcker.

Nere vid sjön (de har en sjö i Nottingham också) låg det en paviljong med namnet D H Lawrence, så jag gissar att det är ett Lawrence-museum. Orkade inte gå runt idag, så jag sa att om Dottern hamnar där får vi ta det som underhållning då någon gång. Annars kunde jag inte komma på annat än Robin Hood och spets (knypplad, alltså) som hör hemma i staden.

Böckerna jag läste var dels fotbollsromanen Keeper (Målvakt) av Mal Peet, som är en fantastisk historia om en målvakt och hans bakgrund. Kanske lite bristande fantasi att döpa en svensk fotbollsspelare till Larsson, men det får man stå ut med. Och dels en ännu inte utkommen bok av Andy Mulligan som heter Trash (Sopor), som utspelar sig på Filippinerna i ett sopberg. Helt underbar!

Nästa vecka är det Oxford och Leicester som får besök, om vi nu orkar. Dottern har äntligen fått klart för sig vad jag menade när jag sa att ibland klarar man inte av riktigt allt man planerat.

Kommentera

