Glutenfritt och ännu mera böcker

Varför nöja sig med en eller två bokkassar när man kan ge bort ännu mer? Jag känner inte så hemskt många 11-åringar längre, men det finns en i kyrkan som har fått motta lite av mitt överflöd. Nu hann jag inte dit till midsommar, och då kom inte böckerna iväg heller. Men jag frågade om de kunde tänka sig att komma på kaffe och hämta böckerna.

Det kunde de, så vi fick en kakstund på altanen på söndagseftermiddagen. Ingen kladdkaka denna gång, utan det bidde maränger för garanterat gluten- och mjölkfritt. Hade t o m en liten marängmardröm tidigt på morgonen där jag försökte baka maränger utan att lyckas särskilt bra. Lite klistrig smet som inte hamnade där den skulle. Och inte räckte tiden till heller.

I levande livet gick det bättre, trots att jag kände mig oerhört slö när jag vaknade och det var min hjärna som var klistrig i stället. Tre muggar te gjorde saken lite bättre, och jag blev så normal som det är möjligt för mig att vara.

En rejäl hög med mestadels äventyrsböcker har nu rest västerut, och jag lyckade pracka på mottagarna några vuxendeckare av bara farten. Efter vårt besök hos David Fickling i förra veckan känner jag alltmer att det är OK att slussa böckerna vidare. Boken som han gav Dottern skulle definitivt vidarebefordras till en ny läsare när hon var färdig med den.

Så vi slussar.

Kommentera

