En ny intervju

Här kommer en nästan alldeles färsk intervju, lagom till semestern.

Jag är lite bakvänd av mig, för jag har suttit och tänkt på att intervjua Cathy Hopkins i över tre år. Men det är ju så med det som verkar lätt, att det bara inte händer.

Cathy har precis fått ut en ny bok som är den första i en ny serie, och i samband med publiceringen gjorde hon en miniturné som förde henne till mina trakter. Och då bestämde hon och jag att nu skulle vi verkligen träffas och få intervjun gjord.

Hennes nya bokförlag hade bokat in henne på ett snofsigt hotell i ett finare område nära mig. Så här efteråt tycker jag nog att hotellet var i tillgjordaste laget. Man kunde knappt komma in utan att trycka på knappar, som fick grinden att öppna sig. Och att komma ut igen var inte lätt.

Jag vet att Cathys böcker finns på svenska, och som hon säger är böckerna allra populärast i Danmark. Den nya handlar om en tjej vars pappa får ett nytt jobb som manager i ett dyrt och elegant lägenhetskomplex i London, och de måste flytta dit och bo. Låter bra, men det är inte alltid så roligt att vara barn till personalen, när lägenhetsinnehavarna är bland världens rikaste personer.

Kommentera

