Ska man tvinga honom?

Kunde jag så kanske han kan?

I trettonårsåldern började jag läsa engelska deckare. På engelska, alltså. Mitt minne säger mig att det fanns ett bättre urval Agatha Christie på originalspråket än på svenska, på biblioteket. Kan egentligen inte begripa nu hur det var möjligt, men det kvittar. Det var vad jag gjorde, och jag förstod ungefär hälften. Har alltid varit lat, så satt verkligen inte med lexikon i knät. Huvudsaken var att man visste vem mördaren var på slutet.

Men vad man lärde sig!

Så kanske jag skulle göra vad vår gäst häromveckan föreslog. Han är också engelsk make till svenska, och han sa att han under semestrarna läst deckare på svenska, utan att förstå allt.

Så varför skulle inte Den Bättre Hälften göra likadant? Vem vet. Han kunde lära sig saker. Inte nödvändigtvis att se skillnaden på (orden för) kanin och get, men något i alla fall.

Botaniserade i hyllorna och lade fram Enkelstöten av Tomas Arvidsson. Den Bättre Hälften tittade på boken en stund. Nu är den tillbaka på hyllan.

Hm.

2 responses to “Ska man tvinga honom?

  1. Den luttrade bibliotekarien

    Varför ska man läsa en bok på ett annat språk när man kan läsa på engelska? Den inställningen råder hemma hos oss. Tveksamt om engelsmän är intresserade av något annat språk än engelska, undantaget är sonens förra flickvän som med själ och hjärta gick in för att lära sig svenska – bara för att upptäcka när hon besökte oss att vi bara pratar engelska med varandra inom familjen (inte mitt beslut men ibland är det lättare att böja sig för majoriteten)

  2. Jag vet. Men så var det så att förslaget gjordes, och vi känner några få blandfamiljer där de pratar svenska hemma. Givetvis måste bokläsande underlätta inlärningen av svenska.

    Sedan är det så att Den Bättre Hälften läser så fasansfullt fort, att av de medhavda böckerna har han läst allt, när jag inte kommit halvvägs ens, och vi har hyllor fulla med svenska böcker som man kunde dryga ut med. Liksom. Såg det också som ett handikapp som kunde minska på hastigheten på ett önskvärt sätt.

    Beundrar verkligen er flickvän. Undrar ibland om vår flickvän skulle kunna uppmuntras.

Kommentera

