En passion för Mr Lester

Sätt på teven! Tisdag kväll på ettan, klockan nio. Fantastiskt bra och rolig film från fantastiskt bra och rolig bok. En barnbok, bör tilläggas.

Framed heter den på engelska, och jag tycker inte att En passion för Mr Lester låter intressant. Brittiskt tv-drama från 2009. Låter heller inte så skoj. Det var bara det faktum att jag såg att Trevor Eve och Eve Myles var med som fick mig att tänka till lite. Hade ju faktiskt sett de två tillsammans i något nyligen. Ja, för ett år sedan. Rätt så ”nyligt”.

Boken och filmmanuset är båda skrivna av Frank Cottrell Boyce, vilket gör filmen så mycket bättre. Boken har inte blivit yxmördad av en främling som inte vet vad boken verkligen handlar om. Jag har satt den på min Asperger-lista, för pojken som är huvudperson i boken, och alltså inte Trevor Eve, är rätt aspig av sig. Men rolig.

Framed with Eve Myles and Trevor Eve

Det handlar om en förväxling mellan stor konst och Ninja Turtles och ett bergrum i djupaste Wales. Och en ganska trevlig bensinstation i en lugn by. Lite tragik och mycket humor och aningen romantik, för det är ju film.

Dessutom gör Frank själv en roll på Hitchcock maner. Han är väl lite svår att hitta, så jag talar om nu att han är mannen på loppiset mot slutet.

Titta och njut. Läs sedan boken. Njut lite mer.

Kommentera

