Förändringar

Jag gillar inte förändring. Åtminstone inte hur som helst, utan förvarning eller goda skäl. Som sagt.

Så jag var rätt så anti när Hallandsposten i åratal dryftade planerna på Halmstads nya bibliotek. Inte kunde de få ta bort mitt barndoms bibliotek på det sättet? Men vad kan en liten exilhäxa göra alldeles ensam? Inget. Så jag var tvungen att låta (!) dem bygga det nya biblioteket.

Och det blev inte så pjåkigt, faktiskt. Det ligger dessutom så nära det andra att promenaden dit knappast förändrats.

Jag kan ju fortfarande sakna den gamla byggnaden. Den plats där jag fick mitt första lånekort, det med nummer 6606 som man fick skriva upp på alla kort i böckerna innan man lånade dem. (På vuxenavdelningen gjorde personalen det åt låntagarna.)

Nolltrefem, Halmstad

Numera är det något annat i huset. Något slags ungdomscenter, men jag vet inte precis vad, för jag är ju inte ung, och jag missar elva månaders nyheter varje år. Skulle vara roligt att gå in kolla hur det är, men jag känner mig för gammal.

Det var där som Den Pensionerade Barnbibliotekarien jobbade i många år. Så jag var inne där och hälsade på långt efter att jag borde pensionera mig som barnlåntagare. DPB frågar ibland om det nya biblioteket, eftersom hon pensionerade sig och lämnade stan. Men hon låter lika misstänksam som jag var, och hon har ju inte haft möjlighet att se hur det blev.

Halmstad library toilets

Det bidde ju det limegröna stället, vars bild jag använder längst upp på denna sida. Den Bättre Hälften blev glad när han upptäckte att han kan läsa the Guardian där. Jag också, för nu kan man parkera honom där vid behov. Och rabarberpajen är inte dum.

Inte toaletterna heller.

Kommentera

