Sover inte, men bloggar

Det blir bättre när jag sovit lite mer. Är ganska säker på att en dag eller två till, och så har jag tid. Att sova. Eventuellt också att tänka. Vilket nog kan hjälpa.

Ducks

Har i bloggande stund avverkat tre dagar på Edinburgh International Book Festival, EIBF. Det har inte ens regnat, än. Ankorna saknar vatten. Men det kommer nog.

Programmet är lite av en Who’s Who. Men alla har ju inte samma intressen, så en persons storfavorit är en annans “har aldrig hört talas om”.

Jag startade med Garth Nix, som är här från Australien. Har aldrig läst honom, men han var en rolig talare, som ljög friskt från början till slut. Och trots sitt digra schema hann han skaka hand med häxan. Under tiden hittade Sonen (som är första veckans fotograf) Philip Pullman och Carol Ann Duffy, vår Poet Laureate.

Själv sprang jag på Eleanor Updale, Nicola Morgan och Sally Gardner, och senare Meg Rosoff före hennes föredrag. Senare på dagen lyssnade jag till Sophia Jansson, och därefter hade vi vår intervjutid med Sophia.

Eleanor Updale and Sally Gardner

Andra dagen var en aning kortare, och vi inledde med Sally Gardner och Eleanor Updale. Satt med Linda Strachan, som är där för det mesta, eftersom hon bor nära. Det var stor fotosejour med Cornelia Funke innan hon pratade i stora tältet. Medan jag lyssnade till henne hittade Sonen Mairi Hedderwick och lite annat folk.

Själv såg jag Judith Kerr på väg till sitt evenemang, medan jag gick för att höra Barry Hutchison, som jag inte visste mycket om alls, men som var hemskt rolig.

Simon Callow

Dag tre var ännu kortare, som tur var. Fick Nicola Morgans biljett till hennes slutsålda föredrag om thrillers för tonåringar. Hon var så blodtörstig att jag nästan trodde jag behövde gå ut. Men det blev inget svimmande i raderna som tur var. Jag fann Linda Chapman i signeringstagen medan jag sprang efter mitt te. Hittade även skådespelaren Simon Callow utanför presstältet, så passade på att plåta honom.

Avslutade dagen med Keith Gray och en australiensare till, Tohby Riddle, som pratade om böcker för tonårspojkar. Flickor har tillräckligt med böcker, tycker de. Håller nog med, men måste erkänna att jag inte fattade ett ord av vad Tohby pratade om. Väldigt metafysiskt, tydligen. Bob Dylan och bron i Sydney och så.

Kommentera

