Japp

Finns det fortfarande Japp? Som icke chokladätare håller jag mig inte a jour med chokladsituationen. Dajm har rest till resten av världen, och Mars har väl dykt upp i Sverige. Annars tyckte jag alltid att Mars var Japp, eller tvärtom.

Tja, i alla fall ville Terry Pratchett ha en Mars att äta när vi sågs i januari (tur det inte var i mars), för han var hungrig efter en jobbig dag som aldrig tog slut. Och det var nog inte allt som var besvärligt, för nu när jag just har pratat med Terry igen, efter att först ha överlämnat en Mars för säkerhets skull, så märktes det att han var betydligt mera alert och i kontroll, trots en sen natt med boksignering långt efter midnatt.

Otroligt nog var det Terry som kontaktade sitt förlag och bad att få prata med mig igen. Och det säger man ju inte nej till, vilket förklarar att jag mindre än 24 timmar efter hemkomsten från Edinburgh satt på tåget till London med Sonen.

Book launch bag

Först tillbringade vi ett par timmar på Terrys midnattslansering av senaste boken, I Shall Wear Midnight, där det mest var trångt och varmt. Med 300 personer fanns det bara ståplats, och man såg inte så mycket av Terry som pratade med Tony Robinson längst fram. Vid midnatt klädde han om till rödrutig nattskjorta och nattmössa, och signerade så det stod härliga till. Randoms VD öppnade varje bok, Terry skrev på och hans assistent Rob stämplade en ”garanti” och sedan åkte folk ut på gatan igen, mitt i natten.

Terry Pratchett

Morgonen därpå tog Sonen och jag tunnelbanan till Terrys Mayfairhotell, där man fick krama om Rob, innan vi pratade med Terry. Vi hade en timme, men den råkade bli två, innan vi fick stopp på honom igen. En halvtimme gick säkert åt till en svenska han känner på ett online game. Och allt på grund av hans Mars.

3 responses to “Japp

  1. Nu blev jag grymt imponerad. Terry Practhett!

    Gud, det ar nastan sa att jag blir knasvag!

  2. Ja, tänk på mina knän då! Men han är så oerhört normal och vanlig, på ett Pratchettigt sätt. Lagom galen och vanvördig.

  3. Det kan jag forsta! Man kanske far skaffa knaskydd for vissa forfattare, sa man inte slar sig gul och bla nar man trillar ihop! 😉

    Men, du inspirerade mig och paminde mig om hur mycket jag ahr saknat honom, sa i gar kastade jag mig in i en bokhandel och inforskaffade ”Monstrous Regiment” och hetslaser och njuuuter!

Kommentera

