Aja baja

Er bokhäxa är en riktig kärring, ska jag säga. Jag fick en – i mitt tycke – jättebra idé i söndags kväll. Håller på att läsa Derek Landys senaste bok om Skulduggery Pleasant. Det är den femte i ordningen. Och så visste jag att Derek skulle komma och signera idag, tisdag, på min näraliggande bokhandel. Den som jag är portförbjuden på.

Det blir ju lätt så.

Som sagt. Bra idé. Hade visserligen inget emot att träffa Derek en tredje gång, men det var inte nödvändigt. Men så insåg jag att en ung man jag är bekant med skulle dit. Inte bara det, men Charlie har vunnit en tävling där man fick namna en ny person i bok fem, och han hittade på Geoffrey Scrutinous. Så visst skulle ett foto på de två vara en bra grej? Dessutom är det Charlies femtonårsdag idag.

Förlaget var behjälpligt, och det var Dereks PR-dam också. Vi känner varandra sedan första besöket Derek gjorde i våra trakter. Charlie tyckte det var OK, och hans mamma likaledes. Men bokhandeln sa att jag inte skulle besvära mig att komma.

Charlie and Derek Landy

Så jag besvärade mig inte. Synd, men det var inte hela världen. Men jag har ju ett gammalt foto från förra gången vi alla träffades, och då Charlie hjälpte till att intervjua Derek. Det enda är att 15-åringar inte direkt vill se ut som tolv. Tiden går fortare för dem. Hoppas i alla fall att Charlie fick en så underbar dag som han önskade sig.

Och en liten lustig detalj är att hans familj har bott i Sverige. Inte länge, och han har glömt all svenska. Men som sammanträffande är det kul.

Kommentera

