”Den tredje bästa boken”

Patrick Ness

Nu tycks den vara här. Ja inte här här, hos mig, men hos er i Sverige. Bruset i Tystnaden av Patrick Ness. Enligt en av mina nyaste läsare på den engelska bloggen är denna den tredje bästa boken som finns. Den näst bästa är bok nummer två i serien och den bästa är logiskt nog den tredje och sista delen i Chaos Walking trilogin.

Och jag håller med henne om ordningen. Däremot har jag svårt att kategoriskt rangordna alla böcker jag läst. Men är man en ny och ung fan, så är man. Och nu har alla svenska läsare som inte redan provat Patrick Ness på engelska chansen att hitta en ny fantastisk trilogi.

Tystnaden i bruset

Det kan vara svårt att se i den första boken vart han är på väg, men när man väl kommer fram, så inser man att det var hit man ville komma.

Det är fantasy som utspelar sig i en ny värld dit folk emigrerat i hopp om ett bättre liv. En lång besvärlig resa dit, och sedan visar det sig att det redan finns folk som bor där. Det påminner mig om utvandringen till Amerika.

Sedan inträffar det katastrofala att alla kvinnor dör, och samtidigt kan man höra männens tankar högt. Dvs det finns inget privatliv, och ingen tystnad. Todd är den sista pojken, och han tvingas ut på en lång vandring, för att komma bort från sin födelseby.

Och när han plötsligt råkar på en flicka, Viola, som kraschlandat med en rymdfarkost, så förändras hans liv igen.

Det blir en mycket lång vandring. Och inget blir riktigt som Todd och Viola och läsaren tror.

Kommentera

