Övergivna, Hunger och de andra som är på väg

Började kolla om Michael Grant finns översatt till svenska, och upptäckte att det gör han faktiskt. Det var ju tur för det är alldeles för många böcker som inte översätts. I och för sig har ju Harry Potter-febern medfört att tonåringar nu läser på engelska som aldrig förr, men det är synd att stänga ute dem som inte kan eller orkar.

Själv blev jag aningen förbannad när jag kom till slutet på Gone (Övergivna) och upptäckte att det inte blev några svar på något alls, för det skulle bli fem böcker till. Så jag hade inte för avsikt att läsa Hunger när den kom, men så gjorde jag det i alla fall. Delvis för att det engelska förlaget ville att jag skulle intervjua Michael.

Visserligen tycker jag inte om idén att intervjua på avstånd, som det skulle blivit med Michael i Kalifornien. Men jag tänkte det kunde gå i undantagsfall. Fast det försvann i hanteringen och det bidde inget.

Michael Grant

Sedan såg jag att Michael skulle till bokfestivalen i Edinburgh, så jag kontaktade honom och sa att det skulle jag också. Och det ena ledde till det andra, och så sammanträffade vi för en ”riktig” intervju en dag. Den, och Michaels seminarium om bokserien, fick mig att inse att jag givetvis måste läsa tredje boken också och det har jag gjort nu. Därmed har jag blivit en otålig fan som bara väntar på att resten ska komma. Snart.

Under tiden har jag intervjun här.

Kommentera

