Döden i dina ögon

För en gångs skull börjar jag med en recension på svenska, fastän boken ursprungligen är engelsk. På bokfestivalen i Edinburgh förra året träffade jag Rachel Ward som var där och pratade ungdomslitteratur med Melvin Burgess och Anne Fine. Jag var där för att se om Melvin och Anne skulle slåss. (Det gjorde de inte.) Rachel var nog lite förundrad över det celebra sällskapet, för hon tyckte väl att en nybörjare inte riktigt platsade där.

Rachel Ward

Men det anser jag nog att hon gör. Jag hade inte hunnit läsa hennes bok Numbers, och har fortfarande inte läst den på original. Tidigare i år råkade jag se att bloggen Tonårsboken skrev om Döden i dina ögon, som den heter på svenska, och skickade Rachel länken. Hon hade inte ens en aning om att boken var färdig, så blev glatt överraskad, och undrade om jag ville ha ett ex på svenska när hon fick sina.

Det kom ganska snabbt, och har sedan suttit här och pockat på min uppmärksamhet. Har av någon ologisk anledning inte velat läsa boken när jag varit i Sverige. Sedan är det den där snobbkänslan att man ska läsa på original i alla väder, om man kan.

Men nu när jag läst Döden i dina ögon kan jag säga att det gick alldeles utmärkt på svenska, bortsett från att jag envisades med att säga namnet Spider på ”svenska” för mig själv, vilket är ännu mera ologiskt.

Detta är en skrämmande bok, egentligen. Har inte satt mig in i problemet tidigare, men en flicka som Jem som kan se varje människas dödsdatum när hon tittar i deras ögon, har det inte lätt. Att hon bor i fosterhem efter mammans tidiga död är inte heller det lättaste.

Jem och hennes medskolkare Spider från skolan (som hon kan se inte har långt kvar att leva) råkar undvika att dö i ett bombattentat på the London Eye, just för att Jem kunde se att något hemskt skulle ske. Polisen tror de är terrorister, och jagar dem medan de flyr.

De två blir goda vänner, men hela tiden bär Jem på vetskapen att Spider snart ska dö. Hon vill förhindra det, men vet inte vad hon ska göra.

Slutet är både väntat och lite oväntat på samma gång. Man undrar hur nästa bok kommer att gå. Och den tredje, som Rachel lär ha skrivit färdigt. Men i alla fall, Döden i dina ögon är en fantastisk roman.

Kommentera

