Vems hund?

Jag hade en period under förra året när det verkade som om varenda författare med självaktning hade två hundar. Vad är det för fel på en hund, frågar man sig?

Nu är det dessutom så att jag inte är hundglad, även om jag är mer hundperson än kattperson. Men som Skolkompisen påpekade häromveckan efter att ha blivit nästan ”nertrampad” av hundar i vår engelska park, så är engelska hundar inte påflugna som de svenska.

Det måste hänga på uppfostran. Någon gång har svenska folket glömt att vare sig man är hundrädd eller inte, vill man inte nödvändigtvis ha en stor vovsing stående med framtassarna på ens axlar, medan husse/matte säger att Fido inte är farlig.

Rosoff dog

Jag vill alltså inte ha hund. Men skulle jag ha en, vill jag ha Meg Rosoffs hundar. Eftersom Meg har två, blir det väl att jag ska ha två då. Som alla andra. Hennes är gulliga, och de hoppar inte på en. Den som syns ovan är antingen Juno eller Blue. Jag kan inte se skillnad på dem.

Gliori dog

Hoppar gör däremot Debi Glioris hund. Men det vet hon, och det är därför den ligger och sover bakom en glasdörr. Ev tuggar den på skor också, men kanske att skon bara råkar stå där…

Mayhew dog 1

Jon Mayhew har sina två här. Tror han beskrev dem som att en är lite dum (dvs bristande intelligens) och den andra är ännu dummare. Jaja. Rätt gulliga i alla fall.

Mayhew dog 2

Jon har ett helt menagerie av djur, men resten är inte hundar, så får vackert vänta tills det blir en blogg om författarsköldpaddor. Och andra kryp.

Sally Gardners två taxar blev aldrig plåtade. De skällde hela tiden, men det tycks vara allt de sysslar med. Däremot var jag lite orolig för att jag skulle snubbla på en av dem under nattliga besök i badrummet.

Och klantig som jag är frågade jag Cathy Cassidy vid vår senaste pratstund om hennes pappas hund, som hon tog hand om när pappan gick bort. Nu är hunden också död, och så kom vi in på en bok av Michael Morpurgo (Running Wild) som handlar om en sådan hund. Mycket sorglig, så det blev tårar efter det.

Ach.

Kommentera

