Hemska böcker

Jag har hållit på att skrämma mig själv. I vanliga fall är jag inte direkt en fan av horror och annat elände, men nu inför Halloween tänkte jag att man kunde ju ha lite av ett spöktema. Så jag har läst mer om kyrkogårdar och hemska fåglar än jag brukar. Och det faktum att allt kommit i stort sett på en gång ger lite av en mängdrabatt.

Blev t o m rädd för Tove Jansson häromdagen.

Annars har jag läst om kråkor och om döda och mindre döda människor. Det finns nog hur många varianter som helst om halvdödingar och om folk som sitter i både mörker och i dagsljus och blir livrädda för allt möjligt. Och jag gissar att det jag läst är rätt så bra, för annars skulle jag nog inte blivit riktigt så skräckslagen.

Just nu längtar jag efter något lättsamt och trevligt med en happy ending. Romantik. Komedi. Vad som helst men inte mera skräck.

Fast det är klart, jag har en Darren Shan liggande också som jag inte öppnat än. Kanske en till då…

4 responses to “Hemska böcker

  1. Vilka böcker av Darren Shan har du? Har bara läst en men är redan väldigt förtjust 🙂

  2. Birth of a Killer som är helt ny. Den är en prequel, och lär gå bra att läsa när man inte läst de andra. Vilket jag inte gjort.
    Har inte läst Darrens böcker tidigare. Kände att de var mest för unga pojkar. Men kan ju ha fel.
    Hörde Darren prata i Cheltenham för ett par år sedan och han var bra, och han har verkligen trogna fans (unga pojkar).

  3. Jo, hans böcker är nog främst riktad till unga pojkar, men vill man ha böcker som är lättlästa men underhållande och lite läskiga utan en massa tonårskärlek tycker jag personligen att de är väldigt bra.

  4. Hej Ann!
    Tänkte skriva några rader. Hoppas allt är bra. Verkar som om det är fullt upp med jobb/intervjuer :o)
    Här har vi fått några frostnätter. Aldrig roligt att behöva skrapa innan man ska ge sej iväg till jobbet. Men det har varit soliga dagar med hög luft.
    Förra veckan var jag på en ”Bokia-träff” i stan. Jättetrevligt och fick en massa nya boktips. Tjejen som äger butiken med sin bror heter Ulrika Larsson. Hon är väldigt medryckande och man bara vill läsa böckerna hon berättar om! Brukar lyssna på radio Halland på torsdagsförmiddagarna när hon tipsar om nya böcker. Jag hade sån tur att jag vann ett presentkort i butiken på mitt lottnummer! Köpte lite musikböcker till julklappar.
    Är inne i en fas där jag läser mycket. Har precis läst Keplers andra bok – Paganinikontraktet. Ännu bättre än den första dom skrev. På sängkanten ligger nu Ursprung, en kriminalroman av en för mej okänd författare ”diana abu – jaber”.Den har fångat mej och jag har redan läst drygt halva boken.
    Ha det gott och hälsa till din dotter ( tar hon mycket kort? )
    Kram Tina

Kommentera

