Krutrök och döda kungar

Nu när halloween har tagit över, både här och där, hinner man knappt med de speciella datum man vant sig vid att markera. Fredag denna veckan är Bonfire Night, dvs dagen som Guy Fawkes försökte göra vad man kanske borde göra igen om saker inte blir bättre.

I år har jag bara sett en unge på gatan som tiggt pengar till att köpa något att spränga bort fingrarna med. Det är i alla fall vad jag tänker för mig själv, när jag kärringlikt spatserar förbi alla tiggande ungar som sitter på trottoaren med en oftast väldigt ful trasdocka bredvid sig och säger ”penny for the guy”. Hittills har jag aldrig skänkt en enda penny till detta ändamål. Och som sagt, i år har det bara funnits en tiggare på trottoaren utanför Spar. Förmodar det är en tradition på upphällningen.

Man orkar väl bara inte när man ”trick-or-treatat” endast fem dagar före. Så halloween är ”the new hösttradition”, även i England. Fast jag gissar att folk går man ur huse för att stå och glo på fyrverkerierna på kvällen den femte november. Brasor, fyrverkeri och diverse mat hör till. Jag lärde mig som nyanländ i norra England att man äter Parkin, som är en starkt ingefärskryddad kaka. Toffee apples, samt en äcklig svart sorts karamell hör också till kvällen.

Fördelen för en svensk är att morgonen den 6 november stinker det krutrök i hela grannskapet, vilket får en att tänka på Gustav II Adolf. Sedan tänker jag omedelbart på Gustav Adolfsbakelser, för jag tänker rätt ofta på goda saker man kan äta.

Såvida fyrverkerierna inte skjutits på till en lämplig dag på en weekend. Vissa ställen håller sig till den 5, men jag tror att vårt Bonfire Night-ställe alltid kör på lördagar, så det blir väl den 6 i år.

Precis som jag bara sett en penny-for-the-guy tiggare, så har jag inte sett mer än en person med en vallmo i knapphålet heller. Det är ju inför den 11 november, eller återigen, den närmaste söndagen. Som utlänning har jag aldrig vant mig vid att köpa en vallmo, och tycker det är så pilligt med en blomma och en knappnål att fästa med och tänker längtansfullt på majblommor varje gång.

Eftersom vi dessutom har en födelsedag i familjen, veckan för halloween känner jag mig som regel utfestad långt innan den 6 november. Fast en bakelse kan gå an.

Kommentera

