Bästa böcker och andra problem

Det var lättare förr. När få eller inga författare kände mig, kunde jag tycka precis som jag ville. Det kan jag så klart fortfarande, och jag anstränger mig för att vara rättvis och bara säga vad jag anser, såvida det inte är bättre att tiga.

Igår var facebook fullt av grattis kors och tvärs mellan författare efter att Carnegiemedaljens långlista på nominerade böcker tillkännagjorts. Jag tänkte hoppa in och gratta och ”like”, tills jag insåg att så många facebook-vänner var nominerade att det inte skulle gå att fördela kommentarerna rättvist.

Jag har favoriter, både bland personer och böcker. Men det finns en gräns för hur mycket man kan blogga om det.

I samma veva hade jag börjat sammanställa min egen lista för 2010 års bokhäxefavoriter, så att jag är förberedd när sista december plötsligt dyker upp. Förra året fick jag lite noja, och skippade min tio i topp och valde bara fem (OK, sex) böcker. Därmed blev det betydligt mera självklart hur jag skulle sålla. Med tio var gränsen alltför luddig.

Så det vete katten hur jag ska välja i år.

Bloggarkollegan och författaren Nicola Morgan har bett mig bidra till hennes bloggplan att göra en lista på böcker från 2010 man speciellt vill rekommendera. Hon var juste och sa att jag absolut inte fick inkludera hennes nya bok. Smart nog påpekade hon att det inte behöver vara de böcker man tycker är bäst, utan sådana man vill ge lite extra uppmärksamhet.

När författare kontaktar mig och erbjuder sin senaste bok är det näst intill omöjligt att tacka nej. Som tur är visar det sig oftast att boken är hemskt bra. Nackdelen med ”hemskt bra” böcker är å andra sidan att det i listsammanhang inte går att välja.

Så jag är aldrig nöjd.

Kommentera

