Min aspiga bana

Jag har just fått ihop en blogg för i morgon bitti på engelska bookwitch. Den handlar om Asperger-böcker. Har haft lite av en aspig vecka, och det bara blev så att det passade med ytterligare en blogg om det.

Det var faktiskt svenskt inflytande bakom min aspie-boklista och många andra aspiebloggar. Jag var så enfaldig när jag skrev om barnböcker med aspie-personer i att jag trodde det kunde vara bra för s k normala människor att få reda på. Men antalet besökare på bloggen den dagen var förvånansvärt stort, och det lustiga var att hemskt många kom via ett Asperger-forum i Sverige.

Så i stället för alla dessa normala läsare som skulle informeras om aspie-romaner, blev det mera att aspisar själva sökte böcker att läsa. Man lär sig. Det blev fler blogginlägg om aspieböcker, och det blev en lista på romaner jag själv hittat och oftast läst, och även en liten sammanställning av faktaböcker. Och jag lyckades få The Guardian online att intressera sig för ämnet, och de lät mig skriva en blogg för dem också.

Och jag fortsätter väl. Får fler och fler rekommendationer om böcker att läsa, och behovet av lämplig litteratur lär inte minska.

2 responses to “Min aspiga bana

  1. Utifrån det jag läst i den hittills så tycker jag mycket om Gemenskapen har sina demoner och ensamheten sina, en essäsamling om Kafka som bland annat spekulerar kring om huruvida han hade aspergers. Kanske inte en typisk aspie-bok, men bra 🙂

  2. Kanske ska titta efter den. Är den svensk?

Kommentera

