När man verkligen behöver en bra bok

Hade läst en OK bok. Sedan läste jag en vansinnigt underbar bok. Efter det kan man ju inte bara sätta sig ner och läsa vad som helst. Kände mig dessutom lite nedstämd och vill ha en läsmotsvarighet till en skål pasta med gorgonzola. Gärna med en kaka efteråt. Och kanske en sprakande brasa.

(Brasan hade jag lustigt nog fått hos tandläkaren ett par dagar tidigare. Hade ett akut behov av en tandläkare och en Sverigeresa var inte vad jag behövde just nu. Så jag testade Sonens och Den Bättre Hälftens nyfunna brittiska tandläkare. Han är bättre än de jag hittat tidigare. Men fortfarande inte svensk. Med det menar jag svenskutbildad. Man är inte utlänningsfientlig. Svindyr. Givetvis. Men i väntrummet hade han en levande vedbrasa. Hög mysfaktor. Erbjudande om en kopp te efter behandlingen.)

Så, tillbaka till de väntande böckerna. Man skulle tycka att med fler böcker än man hinner med på flera månader, skulle det vara lätt som en plätt att hitta en helt underbar bok att läsa. Men jag tittade och tittade på högarna. Och inget hoppade fram och lockade. Så jag bara tog en.

Tyckte inte om den. Kanske återkommer till den någon gång, men jag gick vidare till nästa bok. Ville nästan sluta – igen – efter två sidor, men körde vidare ett par kapitel och sedan gick jag och lade mig. Fortsatte till frukosttéet, och den kanske vinner. Kanske. Läser mer senare idag.

Det bekymmersamma var nog att jag tillät mig själv att välja vilken bok som helst, utan några måsten, och det kändes ändå helt hopplöst. Jag har annars ett system baserat på publikationsdatum, hur bra jag tror boken kommer att vara, om jag känner mig mer eller mindre bunden till författaren eller förlaget, om det är en okänd författare som behöver mer uppmärksamhet eller om det är en världskändis. Ibland är det betydelsefullt om det är en tunn eller en tjock bok, och ibland har jag t o m åsikter om inbunden eller pocket.

Men så himla svårt ska det inte vara att hitta något bra att läsa.

2 responses to “När man verkligen behöver en bra bok

  1. Nej, en bra bok är inte svårt att hitta, men en bra bok kan bli dålig vid fel tillfälle. Mycket beror på läsarens humör, ork och vad man just läst innan. Själv har jag just börjat på Svinalängorna av Susanna Alakoski, samtidigt läser jag Konungens återkomst, nyöversättningen. Förra veckan läste jag Bröderna Lejonhjärta, fick den av biblioteksdottern(bibl.ex utgående).

  2. Kommer ihåg när jag kånkade hem högvis med ex-biblioteksböcker från skolan. En av småpojkarna som hjälpte till där tittade på mig och undrade om jag hade ont om böcker hemma.

    Haha.

Kommentera

