I’m in the mood for love

Ja, så där, i alla fall. Kommer nog aldrig mer överdosera på kioskromanser, men när jag tänker efter har det inte varit så mycket romantiskt i det jag läst nyligen. Det blir mest i det ungflicksaktiga som Cathy Cassidy, där det finns lite romans vid sidan av relationerna med andra flickor och föräldrar och skolan.

Och de svarta böckerna med lite rött på omslaget som följt i Twilights fotspår har jag undvikit helt. Men när jag tittar på min framtida läshög finns där en hel del som ser mycket mera romantiskt ut.

Just nu håller jag på med Revolution av Jennifer Donnelly, och den är inte alls som jag hade tänkt mig. Bättre. Inte för att jag trott den skulle vara dålig, men första kapitlet (som jag nämnde häromdagen) var så ointressant att jag väntade mig att handlingen skulle gå åt ett helt annat håll. Och som tur är handlar det inte om time travel, vilket man skulle kunna tro av beskrivningen. I stället är det romantik och tragedi under franska revolutionen och samtidigt i dagens New York och Paris.

Så jag kan tänka mig mera sådant. Det är lite som när man inte insett riktigt hur mycket man längtat efter en viss maträtt förrän man råkar äta lite, och sedan knappt kan få nog.

***

Och inte ska man skriva om en bok man inte är färdig med. Time travel? Tja, nog verkade det bli lite sådant, trots allt. Eller inte. Svårt att säga.

Men, boken var bra, och bortsett från några andra irriterande bagateller som borde redigerats bort, så är jag mer än nöjd.

Kommentera

